strona główna

Twórcy filmowi w Supraślu: Piotr Dumała, Adam Sikora oraz goście tegorocznego festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty Fred Kelemen i Dane Komljen

2017-08-22 16:47:35.0

Przełom sierpnia i września na Podlasie SlowFest będzie obfitować w wyjątkowe propozycje filmowe. Ci, którzy zdecydują się z nich skorzystać, znajdą w Supraślu czas na spotkania i długie rozmowy z twórcami.



Czy dzieło filozoficzne może składać się w całości z żartów? Derek Jarman, reżyser filmu Wittgenstein, udowadnia, że jest to możliwe. To wysoce niekonwencjonalna biografia austriacko-brytyjskiego myśliciela. Celem reżysera zdaje się być potwierdzenie słuszności słów Ludwiga Wittgensteina o tym, że dzieło filozoficzne może w całości składać się z żartów – chociaż film jest skomponowany z komediowych skeczy i kampowych wizji, to jego główną treść stanowi intelektualny proces, jaki nieustannie trwa w umyśle tytułowego bohatera.

W książce Chroma. Księga kolorów Jarman proponuje oryginalną antropologię kultury, która w swoich założeniach jest tyleż prosta, co rewolucyjna. Spojrzenie na świat przez pryzmat barw przynosi zaskakujące odkrycia, wychodzące daleko poza horyzont historii sztuki. Chroma jest jednocześnie zapisem stanu ducha umierającego artysty, jak również klimatu panującego w Wielkiej Brytanii przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych.

Po seansie 24 sierpnia odbędzie się dyskusja z udziałem Pawła Świerczka, tłumacza książki Chroma.Księga kolorów oraz Karoliny Kosińskiej, znawczyni twórczości Dereka Jarmana. Będzie to światna okazja, aby podzielić się swoimi refleksjami czy zadać nurtujące nas pytania. Księga kolorów to pierwsza książka twórcy Caravaggia przetłumaczona na język polski, wydana została przez Instytucję Filmową Silesia-Film w Katowicach.




W najbliższy weekend powitamy w Supraślu Piotra Dumałę. To doskonała okazja do długich rozmów z twórcą o przejmujących filmach animowanych (25 sierpnia) i jego bohaterach, którzy niczym żywi ludzie obserwują, myślą, przeżywają. Doskonałą okazją do rozmów będzie także seans najnowszego filmu Ederly (27 sierpnia), zrealizowanego na podstawie powieści reżysera, publikowanej w odcinkach na łamach miesięcznika Kino. 

To drugi po Lesie film aktorski reżysera. Atmosferę niepokoju, chłodną scenografię, groteskową charakteryzację mieszkańców miasteczka i ich osobliwe zachowania podkreślają czarno-białe zdjęcia Adama Sikory, operatora i reżysera, z którym widzowie będą mieli okazję spotkać się również 3 września po projekcji jego filmu Powrót Giganta.

W uwolnionym z przymusu konstruowania klasycznej narracji Powrocie Giganta zaklęte w obrazy i dźwięki sensy wyłaniają się powoli, odsłaniając pejzaż wewnętrzny bohatera uwięzionego w świecie przeszłości i własnych myśli. Oniryczny film, powstały w ramach prowadzonych przez Sikorę warsztatów na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, kręcono w wioskach i na bezdrożach polsko-czeskiego pogranicza. *


 
Kolejnym gościem festiwalu będzie Fred Kelemen, autor tegorocznej retrospektywy T-Mobile Nowe Horyzonty, którego film Sarajewa pieśni o nieszczęściu idealnie wpisuje się w nurt slow cinema. Fundamentalne jest doświadczanie czasu. Jak twierdzi Kelemen: myśli potrzebują czasu, by się rozwinąć, a długie ujęcia pozwalają rozwinąć się myślom i emocjom

Po seansie 31 sierpnia porozmawiamy z reżyserem o współczesnym Sarajewie, samotności w tłumie, ludzkim okrucieństwie i obojętności.

 

 

Tydzień później, 2 września, powitamy na festiwalu Dane Komljen, wyróżnionego na tegorocznym festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty za film Wszystkie miasta Północy. To jeden z najbardziej intrygujących debiutów ostatnich lat. W niedokończonym, bezludnym wręcz hotelu dwóch mężczyzn odnajduje swój azyl. Ich harmonijne życie narusza jednak intruz, w którego wciela się sam reżyser. 

Zagadkowy, pozostawiający więcej pytań niż odpowiedzi film Danego Komljena zrywa ze wszystkim, co widzom zazwyczaj kojarzy się z kinem bałkańskim. To wyciszony, przekraczający tradycyjną narrację kolaż filmowy o porzuconych miejscach i ludziach, którzy porzucili współczesny świat. Osobiste historie, fotograficzne dokumentacje nieudanych projektów budowlanych, ujęcia wyludnionych przestrzeni i senne wizje splatają się na ekranie w refleksję o zmierzchu różnych utopii – architektonicznych, prywatnych i politycznych.*


Zapraszamy serdecznie na seanse i dyskusje z twórcami.

 

* Źródło: nowehoryzonty.pl