program

Dawson – czas zatrzymany

Dawson City: Frozen Time
reż. Bill Morrison
USA 2016, 120’
film z polskimi napisami
bilety: 15 zł
O czasie
28 lip 2017
20:00
Dom Ludowy

Epicki, oparty prawie wyłącznie na archiwaliach film o gorączce złota, kinofilii, początkach akumulacji kapitału, walce klas, ustawionych meczach baseballowych, pięknie kanadyjskiej przyrody i lubieżnych początkach fortuny Donalda Trumpa. Dawson City, położone nad kanadyjską rzeką Jukon, było pod koniec wieku jedną z głównych scen, gdzie rozgrywała się gorączka złota. Skromna osada w ciągu dwóch lat zwiększyła swoją populację do 40 tys. mieszkańców. Przewinęło się przez nią setki ludzi, którzy odegrali potem rolę w dziejach popkultury, biznesu i polityki. Od Jacka Londona, przez przodków Donalda Trumpa (zawiadujących położonym w regionie domem uciech) i późniejszych właścicieli największych kin w Hollywood, po anarchistów i socjalistów, którzy wsławili się zamachami bombowymi na terenie całych Stanów Zjednoczonych.

Po ciężkiej pracy (w Dawson panuje klimat subarktyczny) ten barwny tłumek był spragniony rozrywki. W Dawson szybko powstały kinoteatry. Odległość sprawiała, że taśmy wysyłane przez światowych dystrybutorów docierały po 2-3 latach od powstania. Poszukiwacze złota oglądali to samo, co publiczność na całym świecie – kroniki z odległych krain, wieści z wojennych frontów, fabularne przeboje. Właściciele kinoteatrów po zakończeniu okresu licencji chcieli odsyłać taśmy właścicielom – jednak ci odmawiali płacenia za ich transport. Taśmy pozostawały na miejscu i większość z nich w 1929 posłużyła jako wzmocnienie konstrukcji miejscowego… lodowiska. W ten sposób 75% niemych filmów uniknęło pożaru lub zaginięcia. W 1978 roku przypadkiem odnaleziono je podczas budowy. Blisko 500 filmów trafiło do kanadyjskich i amerykańskich archiwów i po dziś dzień służą jako nieocenione źródło wiedzy o epoce.

Film jest hołdem dla całej epoki kina niemego, jego celebrytów (oprócz Chaplina i Arbuckle’a przez ekran przewijają się także dziesiątki dziś bezimiennych gwiazd), a także reporterskim zapisem tamtej codzienności – trudów pionierskiego życia, niezwykłej energii ludzi, którzy wciąż odbudowywali Dawson po kolejnych pożarach (część z nich spowodowały niezwykle łatwopalne taśmy) i swoje życie oddali ujarzmianiu natury. Osią filmu są odnalezione w Dawson taśmy dokumentujące powolną przemianę świata, ale twórcy sięgają dalej – to też historia północnej Ameryki, przesyconej dziką, niepowstrzymaną energią, każącą ludziom wciąż zaczynać od nowa. To opowieść o czasach, gdy drabina społeczna nie była tak zamknięta jak dzisiaj. Reżyser daje się ponieść rytmowi epoki, swobodnie przeplatając wątki. Efekt jest spektakularny – to przesycona nostalgią, z ducha amerykańska opowieść o miejscach i ludziach, którzy ponad sto lat temu na końcu świata tworzyli podwaliny nowoczesności. Za hipnotyczną muzykę towarzyszącą obrazom odpowiada Alex Somers, współpracujący z Sigur Rós.

opracowanie: Millennium Docs Against Gravity

Bill Morrison

Urodził się w 1965r w Chicago, zaczynał pracę w nowojorskim teatrze awangardowym Ridge Theater jako autor wizualizacji. W swoich filmach wykorzystuje głównie technikę found footage. Jego pełnometrażowy debiut Decasia (2002) wymieniany bywa jako jedno z najważniejszych dzieł experymentalnych ostatniego dziesięciolecia. Często współpracuje z muzykami wizualizując ich muzykę na żywo. Jego prace pokazywane są na festiwalach,w galeriach, muzeach i halach koncertowych.

Wybrana filmografia:

1990 The Night Highway (kr.m.)

1996 The Film of Her  (kr.m.)

2000 Trinity  (kr.m.)

2002 Decasia

2003 The Mesmerist  (kr.m.)

2006 Who by Water  (kr.m.)

2010 Iskra boża / Spark of Being

2012 Wielka powódź / The Great Flood

reżyseriaBill Morrison
scenariuszBill Morrison
zdjęciafound futage
montażBill Morrison
muzykaAlex Somers
obsadaKathy Jones-Gates, Michael Gates, Sam Kula
producentMadeleine Molyneaux, Bill Morrison
produkcjaHypnotic Pictures, Picture Palace Pictures
językangielski

Zobacz także