program

Andriej Rublow

Andrei Rublev / Андрей Рублев
reż. Andriej Tarkowski
ZSRR 1966, 182’
film z napisami polskimi i angielskimi
bilety: 15 zł
Andriej Tarkowski
4 sie 2017
19:00
Dom Ludowy
11 sie 2017
19:00
Dom Ludowy

Kiedy odkryłem pierwsze filmy Tarkowskiego, były one dla mnie objawieniem – wspominał niegdyś sam Ingmar Bergman. Istotnie, rosyjski twórca zachwycił świat kinem niezwykłym – przepojonym duchowością i pełnym głębi, kontemplacyjnym i emocjonalnym, przemawiającym intensywnością obrazu i poetycką lirycznością. Traktował film jak posłannictwo i stawiał w nim problemy najwyższej wagi. Postrzegał świat w stanie chaosu i moralnego kryzysu i poszukiwał dróg wewnętrznego odrodzenia. Poprzez swych bohaterów, czujących i myślących, pytał o sens istnienia, życie wewnętrzne, obecne w nim wartości i poszukiwania. Kreował kino introspekcyjne, a w centrum swych dzieł umieszczał jednostki twórcze, najczęściej artystów. 

Postać Rublowa – największego malarza ikon – odgrywająca szczególną rolę w rosyjskiej sztuce i rosyjskiej duchowości była niewątpliwie dla Tarkowskiego bliska i fascynująca, zwłaszcza że wchodził w krąg zainteresowań i inspiracji prawosławiem. O Rublowie wiedział jednak niewiele, bo średniowieczna historiografia przekazała o nim nader skąpe informacje. Reżyser uznał to właściwie za zaletę, daleki był bowiem od myśli o tradycyjnej biografistyce, a chodziło mu o budowanie – wsłuchując się w znacznej mierze w siebie – obrazu artysty na tle wyrazistego rysunku jego epoki. 

Andriej Rublow oparty jest na luźnej kompozycji, niezwykłej jak na film historyczny i nowoczesnej w latach sześćdziesiątych. Składa się z ośmiu epizodów oraz prologu i poetyckiego epilogu. Zasadnicze partie filmu dotyczą lat 1400-1423. Przedstawiają wieczną wędrówkę Rublowa przez Ruś, pełną przemocy i okrucieństwa, narażoną na wewnętrzne waśnie, zdrady i tatarskie najazdy. Artysta – świadek i uczestnik strasznych wydarzeń – w obliczu bezsilności i wobec powszechności zła składa ślub milczenia i przerywa swą twórczość. Dopiero po latach, obserwując zapał i głęboką wiarę w siebie młodziutkiego Boriski odlewającego święty dzwon, zmienia decyzję i proponuje wspólną drogę artysty-malarza i artysty-ludwisarza. (więcej: Akademia Filmowa)

opracowanie: Zygmunt Machwitz

Andriej Tarkowski

(1932-1986) syn poety Arsienija, wybitny reżyser i scenarzysta. Studiował orientalistykę, brał udział w kilku wyprawach geologicznych na Syberię. Ukończył szkołę filmową (WGIK) w 1960 roku pracą dyplomową Mały marzyciel, liryczną impresją o perypetiach ucznia szkoły muzycznej, która uzyskała nagrodę w Nowym Jorku i została wprowadzona do dystrybucji. Międzynarodową sławę zdobył zrealizowanym w 1962 roku Dzieckiem wojny (Złoty Lew w Wenecji), wstrząsającym studium zniszczonego przez wojnę dzieciństwa. W latach 1966-1979 w ZSRR zrealizował filmy: Andriej Rublow, Solaris (wg. St. Lema), Zwierciadło i Stalker. Realizacja Andrieja Rublowa trwała kilka lat, ten wspaniały fresk historyczny z życia XV-wiecznej Rusi zdobył nagrodę FIPRESCI na MFF w Cannes. Tarkowski miał wiele problemów z cenzurą, konfliktów z władzami politycznymi i niezrealizowanych projektów. W 1984 roku zdecydował się na emigrację. Za granicą powstały filmy Nostalgia i Ofiarowanie (Nagroda Specjalna w Cannes, 1986). Zmarł po ciężkiej chorobie w Paryżu w 1986 roku.

Filmografia:

1961 Mały marzyciel / Katok i skripka

1962 Dziecko wojny / Iwanowo dietstwo

1971 Andriej Rublow

1972 Solaris

1975 Zwierciadło / Zierkało

1979 Stalker

1982 Tempo di viaggio

1983 Nostalgia / Nostalghia

1986 Ofiarowanie / Offret

reżyseriaAndriej Tarkowski
nagrody i festiwaleMFF w Cannes 1969 - Nagroda FIPRESCI
scenariuszAndriej Konczałowski, Andriej Tarkowski
zdjęciaWadim Jusow
montażTatiana Jegoryczewa, Ludmiła Fiejginowa, Olga Szewkunienko
muzykaWiaczesław Owczinnikow
obsadaAnatolij Sołonicyn, Nikołaj Siergiejew, Nikołaj Burliajew, Iwan Łapikow
producentTamara Ogorodnikowa
produkcjaMosfilm, Tworczeskoje Obiedinienie Pisatielej i Kinorabotnikow
językrosyjski, włoski, tatarski
barwacz.-b.

Zobacz także